Kilometerheffing berekenen
De kosten van de kilometerheffing zijn globaal als volgt.
De kosten van het basistarief op basis van kilometergebruik auto:
- Km-verbruik: 10.000 km per jaar. Kosten belastingen: van euro 65,00 naar euro 38,00 per maand, daling -42%
- Km-verbruik: 20.000 km per jaar. Kosten belastingen: van euro 72,00 naar euro 67,00 per maand, daling -7%
- Km-verbruik: 30.000 km per jaar. Kosten belastingen: van euro 88,00 naar euro 105,00 per maand, stijging 19%
Hierboven komt nog de zogenaamde spitstoeslag. De kosten voor werkenden aanzienlijk stijgen. Daarnaast geldt dat bovenstaande tarieven van toepassing zijn voor het startjaar 2012. De jaren erna neemt het tarief toe met ca. 100%, van ca. 3 cent per kilometer naar ca. 6 cent per kilometer.
Het voorbeeld heeft betrekking op de totale kosten van belastingen van een middenklasse auto (Volkswagen Golf, 4 jaar oud). Voor meer informatie over de kosten van de kilometerprijs kijk op de Kilometerprijscheck van de ANWB.
February 14th, 2010 at 8:37 pm
1.Powercars Says:
November 14th, 2009 at 2:38 pm Ik rij minder dan 10.000 km per jaar en betaal nu al euro 38,- per maand. Moet ik spitstoeslag gaan betalen ben ik een stuk duurder uit dan nu het geval is. Hoezo autorijden wordt niet duurder?
2.FW Maassen Says:
November 15th, 2009 at 1:34 am De kilometerheffing maakt alles juist veel ingewikkelder, lastiger en (veel) duurder in plaats van goedkoper. Als je een berekening maakt op basis van alleen het basistarief, dan is dat niet representatief en veel te goedkoop voorgesteld. Wie rijdt er nu alleen op binnendoorwegen en niet in de randstad bijvoorbeeld (duurder dan basistarief). Voor de proviciale opcenten in de wegenbelasting die gaat wegvallen komt een nieuwe belasting in de plaats. Deze neemt niemand in zijn berekening mee. Zo kan ik ook goedkope plaatjes voorrekenen!
Bovendien wordt de huidig betaalde BPM niet terugbetaald, dus iedereen (behalve mensen met een Toyota Prius en nog 2 of 3 andere typen) betaalt zo geredeneerd ook nog eens teveel. Ook hier hoor je niemand over. Ook niet over de hogere afschrijving op auto’s met BPM… en ik kan nog wel even doorgaan…
Kortom een komplete farce, die kilometerheffing.
3.Boze werkende autobezitter Says:
November 15th, 2009 at 4:59 pm Ja,ja het staat er allemaal zo mooi! nu even mijn rekensommetje;
Per dag rij ik van huis mijn werk en terug 94 kilometer. Dat is per maand 2024 kilometer, per jaar zeg maar 24.000 km.
Een alternatief heb ik niet! tenzij ik 3uur in een bus wil zitten met 3 overstappen!
kosten bij invoering van de heffing 24.000km x € 0,03 = € 720,-!!! per jaar
Ik heb een leuk klein autootje dus mijn wegenbelasting is nu per jaar 12 x € 15,-
= € 180,-.
Een VERHOGING dus van “slecht” € 540,-!!! Tsja die flauwe kul om te zeggen dat ik de BPM er nog af moet halen gaat nergens over want die hen ik 5 jaar geleden al bij de aanschaf van mijn auto betaald dus die ben ik allang kwijt en krijg ik ook niet terug.
Dan heb ik nog niet eens rekening gehouden met eventuele spitstoeslagen (want ja, sorry meneer Eurlings maar mijn werktijden zijn nu eenmaal van half negen tot vijf).
Files heb ik in het Noorden van ons land nooit dus ook daar heb ik geen voordeel.
Tel ik hier ook nog mijn jaarlijkse benzinekosten bij op (die in Nederland ook al kunstmatig hoog worden gehouden) dan schieten de tranen mij in de ogen! Misschien toch maar thuis gaan zitten met een uitkering?
Ik nodig meneer Eurlings graag uit om mijn voordeel te komen voorrekenen!
4.Kritischoog Says:
November 16th, 2009 at 4:14 pm Kilometerheffing OK, maar waarom spitstoeslag zo worden werkende mensen gestraft en het zijn wel zij die de economie mede draaiende houden en zorgen voor belastinginkomsten, als je in de morgen naar je werk gaat en je staat in de file dan sta je daar niet voor je plezier!!!! Beter zou zijn het openbaarvervoer gratis of flink goedkoper maken, (d.m.v. een belastingheffing verplicht voor iedereen) dan in ieder geval een alternatief voor de auto, want de overheid schreeuwt al jaren dat ze mensen uit de auto willen hebben maar bied hiervoor geen alternatief aan, dus met andere woorden de overheid is hypocriet want ze willen de mensen de auto niet uit want dan lopen ze vele miljoenen aan belastinggelden mis, en dit blijkt maar weer eens uit het stuk wat geschreven was over gemeentes die roepen dat ze parkeergelden mislopen omdat mensen vaker de auto thuis laten staan als ze naar stad gaan om te winkelen. Maarhet was toch de bedoeling/beleid dat mensen vaker de auto thuis zouden laten staan om het milieu te sparen???????? Wat een stelletje HYPOCRIETEN!!!!
5.Michael Says:
November 16th, 2009 at 7:38 pm Dit zou een vervelende situatie worden.
Ik werk bij de overheid en krijg maar een maximale reiskostenvergoeding van 60Euro per maand (overheid stimuleert hier mee alternatief vervoer).
Ik rij dagelijks 120KM. Hierdoor lever ik al zo veel in dat ik maandelijks bijna niks over hou om van te leven.
Openbaar vervoer is geen optie, reistijd is niet te doen 2×2,5uur (als het mee zit).
Verhuizen is geen optie omdat huizen niet alleen te betalen zijn.
Omdat ik zo veel reis heb ik een goedkope auto gekocht die betrouwbaar en zuinig rijd. “Toyota Aygo” Ik betaal nu namelijk geen wegenbelasting (nu7,50pm na 1jan 0,-)
Dus als het rekening rijden word ingevoerd kunnen ze nog zo een mooie berekening maken maar alle kosten komen er extra bij.
Dus dan heb je de meest zuinige auto op de markt en dan ga je meer betalen!
Aangezien is jaarlijks meer dan 40.000 rijd houd dit ook in dat na invoeren van km heffing ik niet meer kan betalen om naar mijn werk te gaan.
En na dit te hebben berekend hou ik meer over als ik een uitkering zou trekken, en dan heb ik tijd over om bij te verdienen dus zou ik het nog beter hebben.
Volgens mij is dit toch de omgedraaide wereld….
Het is dat mijn intenties goed zijn…..
6.A. Alberts Says:
November 17th, 2009 at 12:21 am Mijn persoonlijk gegeven:
Chevrolet Matiz:
Km verbruik: 10.000 km per jaar
Kosten belasting: van euro 18 naar euro 38 per maand, stijging 211%.
????????? Of ik snap het niet of we worden weer genaaid waar we bij staan……
7.robin Says:
November 17th, 2009 at 2:42 am hallo, deze tekst is heel onduidelijk als je het namelijk goed leest is het fout…
10000×3cent=300=25euro per maand
20000×3cent=600=50euro per maand
30000×3cent=900=75euro per maand
gewicht van een golf is niet boven de 1000 kilo dat betekend dus dat je nooit meer dan 332 euro betaald dat komt op 27,6 euro per maand dus al vanaf een 10200 kilometer zouw je al boven je wegen belasting komen
terwijl in 2018 het al verdubbelt..
als ik het fout zie wil ik het graag horen maar in mijn ogen klopt dit van geen kanten
8.robin Says:
November 17th, 2009 at 2:44 am en als het een diesel is dan kan het wel kloppen maar niet voor een benzine auto terwijl de kosten wegen belasting nu ook al per provincie anders zijn (mijn kosten waren berekend op een 1000 kilo volkswagen golf benzine uitvoering…
9.Rene Says:
November 17th, 2009 at 3:11 am als werkende wordt je dus genaaid, te lat komen is geen optie, ga je werken, loop je vanzelf in de schulden, omdat deze kosten veel te hoog oplopen, beter in de ww gaan kun je aanspraak maken op allerlei subsidies, en je spaart geld, dat is dan de dank voor jaren werken.
nooit meer stemmen voor deze partijen die hier voor zijn.
10.Erwin Says:
November 17th, 2009 at 5:07 am Hoog tijd om de regering te kiezen die deze waanzin en geldverspiling naar de prullenbak verwijst.
11.harigeharry Says:
November 17th, 2009 at 2:58 pm Kletskoek. Ik betaal 23 euro per maand belasting. Uitgaand van het goedkoopste tarief en uitgaand van 15000 km ga ik er minimaal 267 euro op achteruit en dan nog de “koppenbealsting”die men gaat uit vinden.
12.A.Alblas Says:
November 17th, 2009 at 4:35 pm Als ik met vakantie naar het buiteland gaat, en ik kom terug in nederland, wat moet ik dan gaan betalen voor de kilometers in het buitenland ?
13.Frank Says:
November 17th, 2009 at 6:20 pm Ik ben 1 van de vele die onder categorie > 30000 km valt.
Werk 67 km van huis
2* 67 =134 km per dag x 250 werkdagen = 33500 km per jaar * 0.07 ct (zonder toeslag spits) = 2345 euro per jaar !
Dat is een stijging van 53 %
Dit gaat allemaal ten kosten van de economy ( minder geld is minder inkoop) + gezinnen die gezinnen hebben.
Enigste beurs die aangevuld wordt is de beurs van de staat.
En dat is spijtig want de bedoeling is om de welvaart omhoog te halen .
14.jan wagenaar Says:
November 17th, 2009 at 7:41 pm KilometerprijsCheck werkt niet, geeft: FORBIDDEN You don’t have permission to access
15.ruud Says:
November 17th, 2009 at 9:46 pm ow dat is veel beter!
ben ik veel voordeliger uit
16.robin Says:
November 17th, 2009 at 9:54 pm dit klopt niet er staat 3cent per kilometer… 300 euro voor 10000 kilometer(600 voor 20000 kilometer 900 voor 30000 kilometer) 300:12= 25euro per maand…
stel je voor je hebt een auto van 1000 kilo (volkswagen golf zit volgens mij in de buurt) dan betaal je als je een bezine uitvoering hebt in noord holland 332 euro per jaar wegenbelasting… dus als je 10000 kilometer rijd ben je 32 euro goedkoper per jaar… tjah er staat overal 3 cent.. 3cent is 3 cent… en dan staat er in 2018 dus 6,7cent dat betekend dus meer dan een verdubbeling dan zit je als je precies 10000 rijd op 670 euro… (wegenbelasting 332 kilometerheffing 2018 670???! 332×2=664??!!!) MEER DAN EEN VERDUBBELING! dit is gewoon diefstal alleen maar om banen te creeren… en om zwart werken tegen te gaan
Sataliet bouwen…. iets van 7 miljoen gps kassies maken… kantoor bouwen…. een berg werklozen in het kantoor zetten… en owjah er zal ook nog wel iets komen dat de politie mee kan kijken… dus meer politie ook daaromd dat het zo duur is…
in het buiteland betaal je wegenbelasting in je brandstof… eerlijker en goedkoper kan niet… wie veel rijd moet veel betalen… autos die slecht zijn voor het mileu zullen meer brandstof betalen… dus meer wegen belasting maarjah als je dan nu bijna een anderhalve euro per liter betaald en dan 2 euro is wel erg veel en het kwartje van kok gaat ook niet verwijnen
17.romario Says:
November 17th, 2009 at 10:29 pm WAT een kanker regeling opdondere
18.Jan W. Says:
November 18th, 2009 at 12:04 am Uw link naar de KilometerprijsCheck werkt niet goed.
Ik kom wel op Uw kilometerprijscheck maar zodra ik bijvoorbeeld diesel aanklik voor grote middenklasse krijg ik een foutmelding.
Hoe kan ik de kilometerprijs WEL uitrekenen van mijn Passat variant diesel uit 1998 ?
Mvg
Jan W.
19.Jan Speckens Says:
November 18th, 2009 at 2:43 pm Hoe kan het dat je in Nederland moet betalen om te werken?, ik werk bij de overheid , kan al geen gebruik maken van de openbaar vervooerregelingen, moet straks extra gaan betalen om op mijn werk te komen, Bij 45000 km per jaar gaat me dat vergeleken met nu als snel 150-200 euro per maand meer kosten, wie verzint zoiets, betalen om naar je werk te gaan?
20.v.d.Mey Says:
November 18th, 2009 at 10:23 pm De kilometerheffing is een mooi stukje burger bedrog!
Onder het voorwendsel dat de gebruiker/vervuiler betaalt wordt de wegenbelasting afgeschaft. Een lachertje het rijksdeel van de wegenbelasting komt te vervallen, de Provinciale opcenten echter (een overblijfsel uit de middeleeuwen, over achterhaalde regels gesproken!)mag en zal gecompenseerd worden. De Provincies kunnen dit alleen doen door een omslag belasting voor iedere inwoner of huisgezin, deze kosten post komt dus niet te vervallen.
Het Rijksdeel WB komt nu in een ingewikkelde rekenmethode terecht waarin Den Haag voor iedere klasse auto een prijs per kilometer moet gaan berekenen. Hierin gaat men dan meenemen, gewicht, brandstof allemaal onder de vlag van het file bestrijden en milieu beschermen.
De slijtage aan de wegen komt door gewicht en niet door brandstof, dus een eenvoudige prijsstelling in gewicht categorie zou afdoende zijn. Immers het aantal kilometers en het milieu worden reeds aan de pomp beboet. Daar betalen wij al jaren 70-80% aan heffingen, accijnzen en BTW op iedere vorm van brandstof.
De Rijks overheid kan het zich eenvoudig niet permiteren om een systeem te hanteren waardoor er minder geld binnen zou kunnen komen.
Dus als er minder files zijn en er minder gereden wordt dan zal de kilometer prjs ongetwijfeld verhoogd worden omdat er nu eenmaal gebudgeteerd is met een bepaalde inkomsten bron.
Dit zelfde gebeurt ook met iedere vorm van huishoudelijke energie besparing. Is uw verbruik lager dan kan volgend jaar de energie prijs c.q. een milieu heffing omhoog immers uw heeft weer ruikte op uw budget!!!
Zo worden wij in Nederland al ruim 20 jaar opgelicht door de Rijksoverheid, Provincie, Gemeente en Nutsbedrijven! Dit is overigens geen complot theorie maar een simpele registratie die zelfs door persberichten van Nutsbedrijven letterlijk wordt onderschreven!
Per saldo zal de file in NL niet halveren wie dat geloofd die leeft in dromenland. De werkende zal toch naar zijn/haar werk moeten. Het openbaar vervoer moest zo nodig geprivatiseerd worden want dan werd het goedkoper. Echter het eerste wat de private sector deedt was alle onrendabele lijnen wegstrepen en vervolgens de marge optimaliseren. Dus minder en duurder terwijl een hoogfrequent openbaar vervoer net het enige alternatief is voor de forensende mens.
Die forens is dit overigens gaan doen op aandrang van de Overheid sedert de jaren 70 van de vorige eeuw. Er is géén alternatief voor de automobilist die op de snelwegen van Nl staat evenmin heeft hij/zij een keuze want de meeste bedrijven beginnen nog steeds gewoon op een vaste tijd. Ook een tijdvenster is geen wondermiddel tegenwoordig sta je van 07:00 - 11:30 en van 14:30-18:30 al in de file of rijd je langzaam. En in die file staan echt geen duizenden mensen die alleen maar een dagje gaan shoppen in de stad!
Nogmaals de kilometer heffing gaat niets oplossen en wij zullen met zijn allen méér gaan betalen alleen gaat het anders heten!!
Wanneer leren wij nu eens dat wij in Nederland alles gezamelijk betalen, dat Den Haag geen geld fabriek is maar dat de Overheden dat geld eerst bij de burger komen halen alsof wij abstract gescheiden grootheden zijn.
21.marijn Says:
November 19th, 2009 at 3:27 am Hoe kan de overheid met kilometerheffing de keuze tussen diesel/gas en benzine stimuleren?
Als de belasting enkel uit een deel per kilomter bestaat zal onafhanklijk van de gereden kilometers elke auto het voordeligst zijn op 1 soort brandstof.
Dit betekend dat voor iedereen deze brandstof het voordeligt is ongeacht de kilometers, waardoor dus het merendeel zal rijden op deze ene brandstof.Autos rijdend op de andere brandstoffen zullen dus in waarde dalen en heel nederland zal op diesel/gas of benzine rijden is dit wat nederland wilt?
22.Ge Says:
November 22nd, 2009 at 6:38 pm Dat de automobilist gaat betalen voor elke gereden kilometer kan ik billijken. Zeker met inachtneming van het beëindigen van BPM en motorrijtuigenbelasting. Echter invoering van de nw. heffing en de jaarlijkse kosten zijn torenhoog. Waarom niet een kosteloos systeem. Afschaffen van BPM en motorrijtuigenbelasting in combinatie met het verhogen van de brandstofprijs.
In dat systeem wordt de automobilist ook afgerekend op elke verreden kilometer. De beoogde doelstellingen kunnen onveranderd worden behaald. Invoerings- en jaarlijkse kosten worden nagenoeg niet gemaakt. Simpel systeem.
23.marko Says:
November 22nd, 2009 at 6:41 pm wat als ik aantal km rijdt niet in nl maar ergens anders,waarom zou ik hier moeten betalen voor km die ik ergens anders heb gemaakt en als gementes gaan extra belasting invoeren omdat zij op deze manier veel geld misloopen dan gaan wij twee keer betalen lijk mij in iedere geval mensen die dit hebben bedacht zijn zeker niet geschikt voor werk waar voor zij salaris krijgen wij hebben hier al iets wat nergens ander bestaat en dat is niet genoeg maar wij moeten weer meer gaan betalen terwijl mensen amper geld hebben om allen vaste lasten te betalen wanner is het genoeg
24.dinosaur Says:
November 22nd, 2009 at 6:42 pm Allemaal leuk bedacht… Maar als ik alles in aanmerking neem: 6 jaar oude auto, is al afgeschreven (niet van plan een nieuwe te kopen, want auto is nog in een nieuwstaat):
15000 km pj. MRB 264 euro p.jr.
Voor mij ook geen voordeel BPM. Krijg ik die terug?
Kilometerheffing 3 ct is 450 euro p jr. Is dus 186 euro p jr meer. Plus kosten “kastje”. Privacy. Hoezo ga ik er op vooruit? Zakelijke rijders maakt het helemaal niets uit, ook al wordt de prijs 4x zoveel. Wordt toch doorberekend naar de consument! Ben ik alsnog het haasje. Kortom. Mordicus TEGEN. heilloze bedoening. Onnodig kostenverslindend. Geen enkel zicht op de kosten op langere termijn. Als er minder verkeer op de wegen is, zijn er minder inkomsten, dus moet de prijs weer omhoog, enz. Dit is een ordinaire belastingverhoging. NIET DOEN DUS. We hebben al genoeg debacels in Nederland gehad de afgelopen tijd. We moeten weer zonodig haantje de voorste zijn in Europa.
25.sido overdijk Says:
November 22nd, 2009 at 10:04 pm Kilometerheffing mag niet doorgaan!
Vele argumenten tegen, alternatieven zijn er ook.
February 14th, 2010 at 8:38 pm
26.willem Says:
November 22nd, 2009 at 11:16 pm Laat de mensen eens echt wakker worden
Iedereen publiceert een relatief klein autootje en het basis tarief van 3 cent bij invoering
Ga eens uit van een dikke midenklasser als een volvo v50 of v70
Laat die eens op LPG rijden , want dan komt er ook de accijns verliezen compensatie in de heffing
Laat eens de spitsheffingen toeslag er bij zien
Dan worden bedragen tussen de 9 en 15 cent plots realistisch
Persoonlijk ben ik een voorstander van het beprijzen van organisaties die mee doen aan de kilometerheffing
Dan heb ik het over boycotten van bedrijven welke betrokken zijn bij de invoering, opzeggen van lidmaatschappen van politieke partijen en het opzeggen van clubs die beweren autombiel rijdend nederland te vertegenwoordigen
27.J. Boogie Says:
November 23rd, 2009 at 1:30 am Bovenstaande berekening raakt kant noch wal.
Ten eerste is de soort brandstof er niet bij verteld, en heb je bv een diesel zonder roetfilter komt er minimaal 2,5ct/km bij, dat is nog afgezien van de diesel-toeslag die er nog bij komt(3 a 4ct/km).
Daar buiten klopt de berekening van de ANWB niet, want die nemen de bruto MRB als referentie, terwijl de provinciale opcenten die daar deel van uitmaken via een aparte belasting zullen worden geind.
Daarbuiten ben je als je auto 8 jaar en ouder is vaak het dubbele kwijt van wat nu wordt voorgespiegeld, omdat je dan niet gecompenseerd wordt voor je reeds betaalde BPM.
Samengevat:
Bij een auto die 1 op 15 rijdt is de gemiddelde 6,7ct/km al meer dan een euro per liter.
Na het ‘kwartje’ van Kok krijgen we nu dus de ‘euro’ van Eurlings. (What’s in a name…)
28.fred jansink Says:
November 23rd, 2009 at 4:53 am Dit is appels met peren vergelijken in de anwb indicatie tellen allerhande kosten mee.
Ik ga uit van mijn bestaande opel corsa,alleen voor het werk rijdt ik 5dgn 65km per week = 325 km x 3cent= € 9,75 x 13 ( kwartaal ) = € 126,75 nu betaal ik per kwartaal € 78 ! Dan praten we nog helemaal niet over mijn vrije tijd.
Camiel vergist zich duidelijk in de percentages, ik schat dat ALLE autorijders er op achteruit gaan
29.H.M.Plokker Says:
November 23rd, 2009 at 2:38 pm door de invoering van de kilometer heffing wordt ik als rijder van een oudere auto zwaar benadeeld de BPM prijs is reeds betaald en nu moet je meebetalen aan een goedkopere aanschaf van een auto voor mensen die het wel kunnen betalen.
Ook wordt mijn auto minder waard door de afschaf van de BPM bij inruil.
Het zou beter zijn dat het rekening rijden wordt ingevoerd bij ieder auto die nieuw wordt aangeschaft men betaald dan geen BPM en begint met rekeningrijden.
De auto’s van voor die datum hoeven krijgen vrijstelling totdat ze gesloopt worden de 2e hands waarde zal daardoor ook niet zakken en men betaald ook niet dubbel.
De illusie dat de files verdwijnen door het rekeningrijden kan men wel vergeten, mijn werkgever wil mij gewoon elke ochtend op de zelfde tijd op mijn werk zien verschijnen en dat zal gelden voor de meeste mensen.
Wij staan niet voor ons plezier in de file.
Openbaar vervoer is ook geen optie wil ik op tijd op mijn werk verschijnen dan moet het openbaar vervoer veel eerder beginnen omdat door het vele overstappen de reistijd te lang is, verhuizen zal ik niet en het is ook ondoenlijk om dichter bij het bedrijf te gaan wonen.
Ook de toezegging dat rijden goedkoper wordt is niet waar ik las nu al in de krant dat de provincie minimaal 70 euro per inwoner moet gaan heffen om hetzelfde binnen te krijgen.
M.vr. gr,
Henk P.
30.Alain Snel Says:
November 23rd, 2009 at 3:14 pm De bovenstaande site is wel erg beperkt. Beter kan je kijken op http://www.berekenkilometerprijs.nl
31.G.J. den Heijer Says:
November 23rd, 2009 at 6:05 pm Hoe gek zijn we nu. We betalen nu toch al een kilometerheffing. 80% van de brandstofprijs is aczijns en BTW. Iedere benzineslurper die nu 60.000km per jaar rijd, doet daarmee een veel grotere bijdrage dan de zuinige rijder met 12.000km. De overheid moet m.i. andere motieven hebben met invoering van deze heffing. Laat iedereen gaan stemmen op de partij die straks tegen invoering van deze onzin is.
32.geen naam Says:
November 23rd, 2009 at 7:46 pm ik vind het kut
33.piet Says:
November 23rd, 2009 at 7:47 pm ik vind het lollig
34.Wim Says:
November 23rd, 2009 at 9:15 pm Wat we ook roepen de regering heeft geld nodig en wat is er gemaklkelijker dan de melkkoe de auto. met de werkende mensen in de spits
35.Clemens Rolink Says:
November 23rd, 2009 at 9:33 pm Het systeem van kilometerheffing is weer eens een politiek compromis! Het systeem is uitermate complex, zeer kostbaar en files bestrijden doet het echt niet. Wat een onzin om iedere automobilist overal te volgen en zijn verreden kilometers stuk voor stuk bij te houden om hem vervolgens een rekening te sturen en dan maar hopen dat ‘ie betaald. Gegarandeerd dat er van alles fout gaat en dat mensen bezwaar maken omdat het systeem niet betrouwbaar is, niet waterdicht is en bovendien eenvoudig manipuleerbaar. Mensen staan niet in de file naar eigen keuze maar omdat ze gewoon op tijd op hun werk moeten zijn of bij een klant moeten zijn. Niemand gaat op dat moment naar zijn zus of broer op de koffie! Word nou toch eens wakker politieke onbenullen!
Het is de overheid die jarenlang verzaakt heeft om de vele miljarden die de auto opbrengt te investeren in mobiliteit oplossingen (wegen, treinen, tram, bussen, etc.). Komend jaar sta ik 35 jaar in de file op de A9 terwijl mij 34 jaar geleden werd voorgehouden door diezelfde overheid dat knooppunt Badhoevedorp snel zou worden opgelost. Al die jaren niets gebeurt alleen maar politieke woorden maar totaal geen daden.
Na jaren van niets doen bedenkt men een complex systeem met giga administratieve rompslomp dat onmogelijk waterdicht te krijgen is en bovendien niet geschikt is voor het doel waarvoor het gepresenteerd wordt, namelijk minder files.
NL politici houd op met die onzin en ga jullie verstand gebruiken of word verkeersbegeleider.
36.Arno Says:
November 23rd, 2009 at 10:11 pm Check op kmheffingen.nl wat je echt bespaard of meer moet betalen.nl
37.Joop Says:
November 24th, 2009 at 2:25 am In mijn geval zien de bedragen er toch heel anders uit. Ik heb een relatief lichte auto (
38.Paula Says:
November 24th, 2009 at 3:58 am Wat een klootzakken zeg alles wordt maar duurder het is niet leuk meer om in Nederland te wonen,de benzine wordt ook steeds duurder en dan krijgen we straks ook nog de kilomerheffing belachelijk gewoon
39.willem smalen Says:
November 24th, 2009 at 1:36 pm De kilometerheffing is een zeer ingewikkelde manier om de gereden de kilometers van automobilisten te laten betalen.
Simpeler is de wegenbelasting te verwerken in de brandstof.
Het enige probleem is dat de benzinestations in de grensgebieden concurentie zouden kunnen krijgen van de stations net over de grens. Het verlies van omzet van de stations ( Europa ?) in de grensgebieden van Nederland zou de Nederlandse staat kunnen compenseren. Een kwestie van creatief denken.
Deze kilometerheffing met kwetsbare kastjes in auto’s zal mislukken. Sterker nog: waarschijnlijk komt het nooit zo ver.
40.willem smalen Says:
November 24th, 2009 at 5:33 pm willem smalen Says: Your comment is awaiting moderation.
November 24th, 2009 at 1:36 pm
De kilometerheffing is een zeer ingewikkelde manier om de gereden de kilometers van automobilisten te laten betalen.
Simpeler is de wegenbelasting te verwerken in de brandstof.
Het enige probleem is dat de benzinestations in de grensgebieden concurrentie zouden kunnen krijgen van de stations net over de grens. Het verlies van omzet van de stations ( Europa ?) in de grensgebieden van Nederland zou de Nederlandse staat kunnen compenseren. Een kwestie van creatief denken.
Deze kilometerheffing met kwetsbare kastjes in auto’s zal mislukken. Sterker nog: waarschijnlijk komt het nooit zo ver.
41.kerkhof Says:
November 25th, 2009 at 1:25 am even een opmerking over u globale kostenberekening als ik 2000 km per jaar rij.
voordat je 72 euro per maand betaald moet je auto 1451 kg wegen. de meeste auto wegen nog geen 1000 kg en dan word de berekening opeens 32 euro nu en straks 67 euro een stijging van meer dan 100%
wel eerlijk rekenen he.
maar jullie regeren toch dus wie ben ik dan
42.KZ Says:
November 25th, 2009 at 2:18 am Jaja, mooie berekening, maar niet heus! Ik heb een label A auto. Kosten wegenbelasting: 4 euro per maand, volgend jaar wegenbelastingvrij, dus 0 euro per jaar. Kosten met kilometerheffing à 18.000 km per jaar = 540 euro per jaar, oftewel 45 euro per maand + de belasting die de provincie nog gaat heffen. Hoezo GOEDKOPER??!!
43.H.J. Dieleman Says:
November 25th, 2009 at 4:26 am Wat een onzin is dit. Zolang het spitstarief niet is vastgesteld/bekend is gemaakt, is er niets te vergelijken. Laat staan dat je kunt constateren dat je er niet slechter van wordt. Ga eens kijken op http://www.berekenkilometerprijs.nl/ en zie wat het effect is van een aangenomen spitstarief van 11 ct per kilometer!
Er blijkt minachting voor burgers uit om dit zo te presenteren!
44.sam Says:
November 25th, 2009 at 1:55 pm ik vind het heel goed
is hoge tijd voor , mee helemaal eens
45.emgi Says:
November 25th, 2009 at 5:10 pm Deze kilometerheffing is een heel slecht plan. Het gaat zonder twijfel veel duurder worden dan geschetst. Ook de invoeringskosten zullen hoog zijn, iig hoger dan geraamd.
Wie gaat trouwens betalen voor het inbouwen van het kastje? Ik lees hier geen woord over wie dat mag gaan ophoesten maar ik denk dat ik het antwoord al weet. Wordt deze post ook meegenomen in de berekeningen?
Ook wordt er blijkbaar nogal makkelijk gedacht over de technologie die nodig is; die is m.i. echter zeker niet zonder risico’s. Alle (extra) kosten die dit met zich meebrengt verminderen de opbrengst; die opbrengsten gaan dus zeker tegenvallen!
Dit is gewoon weer iets wat ons door de ‘nationale bejaardenpartij’ door de strot geduwd gaat worden. Iedereen die hier intrapt is in mijn opinie dan ook redelijk naief.
46.W. van Bergen Says:
November 26th, 2009 at 1:07 am De hier genoemde tarieven zijn onjuist. Op www.qwer234.nl valt heel duidelijk te lezen dat 3,0 cent/km alléén geldt voor de allerkleinste auto’s (Toyota Aygo ed) bij nieuwe aanschaf. Voor de overige type auto’s liggen de tarieven hoger.
Verder wordt nergens het nog in te voeren spitstarief meegenomen.
Ook wordt niet gerekend met de nieuwe belasting die de provinciale opcenten gaat vervangen.
Al met al blijkt uit berekeningen dat vrijwel niemand goedkoper uit is met de kilometerheffing.
47.Guus Borst Says:
November 26th, 2009 at 1:41 am Prima, eindelijk betalen voor de kilometers die ik rij.
48.ricardo Says:
November 26th, 2009 at 2:47 am dit gaat echt nergens over.
stelletje kneuzen die dit verzonnen hebben.
49.rene Says:
November 26th, 2009 at 5:07 am flikker op met dat kutkasje !
wat bedenken ze over een jaar ?
belasting betalen over de hoeveelheid strond die ik schijt ?
ze zijn gek geworden hier volgens mij !!!
50.djeee_m Says:
November 26th, 2009 at 5:19 am Het is een belachelijke regeling.
Ik rij nu in een auto uit 1996 (kan me geen nieuwe auto veroorloven)ik betaal nu voor mijn auto €67 per kwartaal ongeacht mijn aantal kilometers.
nu zou ik naar €105 per maand gaan.
x3 = €315 per kwartaal gaat de accijns nu van de benzine af of worden de werkende mensen nu nogmaals en flink hard genaait????
February 14th, 2010 at 8:38 pm
51.Hans Says:
November 26th, 2009 at 2:31 pm Ik moet toegeven dat het in het begin voor mensen welke weinig km’s rijden goedkoper is maar binnen enkele jaren zal er weinig meer van de voordelen over zijn.
Ook het meenemen van de BPM in de calculatie zegt eigenlijk weinig zeker voor diegene die een tweedehands auto kopen. Voor mijn gevoel merkt men niet dat men bij de aanschaf van een volgende auto goedkoper uit is. Trouwens die belasting is al in het begin betaald en mocht er nog BPM op een rusten wordt die toch niet door de overheid terug gegeven. Dus haal in eerste instantie deze BPM maar uit de calculatie en bekijk dan nog maar eens wat er over blijft van de voordelen.
52.Pieter Korstanje Says:
November 26th, 2009 at 3:17 pm Mijn woon-werkverkeer is vrijwel onmogelijk met openbaar vervoer. Bovendien rij ik altijd in de spits. Ik krijg alleen een kleine vergoeding voor woon-werkverkeer. Dus ik wordt behoorlijk gestraft.
De kilometerheffing geeft bij mij toch al alleen de indruk de BPM te verdoezelen en vooral weer meer geld binnen te halen. Kijk eens naar België. Geen bpm. Auto’s zijn goedkoop en men betaald amper wegenbelasting. Waarom kan dat daar allemaal wel en hier niet? (Geldt trouwens niet alleen voor auto’s maar ook naar onderwijs en zorgverzekering dat in België nauwelijks wat kost).
53.Hans Wolters Says:
November 26th, 2009 at 5:20 pm Goedemiddag,
ik be benieuwd naar allen berekeningen inzake de kilometerheffing.
Als ik van mijn situatie uitga dan betaal ik straks veel meer om auto te kunnen rijden.
ik heb een reisafstand van 40 km enkele reis.
Met 33 euro wegenbelasting per maand ga ik in 2012 18 euro meer betalen.( excl spitstarief)
Alternatief fiets valt af bij deze afstand.
openbaar vervoer.
in het drukste industriegebied van Nederland is zegge en schrijven 1 bus verbinding dus ook geen alternatief in mijn beleving.
het is naar mijn mening een ordinaire belasting verhoging op de toch al zwaar belaste melkkoe. die als !! de mensen minder gaan rijden meer belast gaat worden. (minder benzine accijns en km heffing)
m.v.g.
hans Wolters
54.Carel Says:
November 26th, 2009 at 6:27 pm Het beeld dat jullie schetsen is veel te positief.
Mijn auto, middenklasse stationwagon met LPG-G3, nu: 76 euro per maand.
Toekomst, met 30.000km: 167 euro / maand.
Stijging: ca. 150%. Jaar 2: stijging ca. 300%.
55.eddy Says:
November 26th, 2009 at 8:46 pm Thans en energiezuinige auto die 4 euro aan wegenbelasting per maand kost en ik rij 20.000 km per jaar.
Straks kost mijn toyota IQ 50 euro per maand.
Onrechtvaardig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
56.Z Says:
November 26th, 2009 at 10:06 pm Is dit nou democratie? ze denken alleen aan hoe ze de zakken kunnen vullen van de overheid. Ze denken niet aan hoe iemand met een minimumloon dit moet gaan betalen. Dit is gewoon kapitalisme!
57.Smits Says:
November 26th, 2009 at 10:59 pm Ik ben hier echt tegen, als ik het uitreken en ik hoop dat ik het ook echt goed uitreken dan ben ik juist veel duurder uit. Ik rij ongeveer 10000 KM per jaar en betaal 22 euro aan wegenbelasting.
22×12= 264 euro per jaar. 10000×0.06= 600 euro. 600 (km heffing) - 264 (wegenbel) = 336 euro per jaar meer kwijt. En de BPM?? Als ik een 2e hands auto heb zit daar niet zoveel BPM op. Alleen bij nieuwe dure auto’s zou dat echt schelen.
Als ik dit zo zie, dan lijkt het dan wij gewoon keihard worden genaaid door die gasten daar. Alweer!
Ik ben daarom ook echt tegen, laten ze maar dan iets anders bedenken. Extra belasting op vervuilende auto’s en tolpoortjes tijdens de spits.
58.jolanda Says:
November 27th, 2009 at 12:25 am met mijn eigen zaak ( bezorgdienst )rijd ik elke dag over de wegen.
zowel binnen als buitenland, zoals ik deze berekening kan bekijken kan ik wel stoppen met werken.
aangezien het eerst 3% is en 6% wordt, kan ik het helemaal wel schudden.
en ik denk vele met mij.
kunnen jullie nou nergens anders geld weg halen dan bij de kleine ondernemers en vele anderen met mij.
het is schenden van privacy ook al zeggen jullie van niet.
ik vind het schandalig, en denken jullie nou werkelijk dat dan de file’s opgelost worden.
ik weet wel zeker van niet.
kom op zeg laat me niet lachen.
zoek een andere manier om geld te plukken.
ik raak op deze manier geld en klanten kwijt gewoon omdat ik het de klanten niet kan toe rekenen.
gatver wat een…….
en ohja hoe zit het dan met diegenen die in de ww zitten of oudere mensen die een klein inkomen hebben en wel vervoer moeten hebben.
gewoon…….. ik heb er geen woorden voor
59.e. van agen Says:
November 27th, 2009 at 1:36 am Waarom wordt er geen rekening gehouden met het gewicht van het voertuig net zo als bij de wegenbelasting?
60.marco hermans Says:
November 27th, 2009 at 2:32 am je kan als nederlander beter in belgie of duitsland gaan wonen en in nederland blijven werken dan hoef je niks te betalen is toch nit normaal dat je net als ik die als gewoon timmermannetje in de bouw werkt en 30.000 km per jaar rijd om op de bouw te komen dadelijk de nek word om gedraaid door zo,n mallafide regering op zouten met die graaiers
61.richard Says:
November 27th, 2009 at 3:47 am Belachelijk,het is gewoon diefstal.
En als het eenmaal van kracht is zal het tarief alleen maar verhoogd worden.De werkende mensen worden alleen maar benadeeld.Je kunt hier beter een uitkering hebben en uit bepaalde bevolkingsgroepen komen,dan wordt men aan alle kanten geholpen en gesubsidieerd hier in nederland.Vooral ook geld blijven pompen in brussel en de kansarme landen,kunnen ze weer wapens voor kopen.Als je maar het beste jongetje van de klas bent…….
62.Woltjer Says:
November 27th, 2009 at 3:56 am Mijne Heren/Dames,
Ik heb 2e hands auto van 3 jaar oud, betaal daarvoor 100 € wegenbelasting per jaar.
Straks word dit bij 15.000km/jaar 450 tot 900 euro.
als alles erop vooruit gaat worden de files langer ipv korter. Bij kortere files is het dus duurder!!!!
Wie is hier nu gek?
63.plevier Says:
November 27th, 2009 at 4:07 am Vol ongeloof lees ik dit, de spitsprijs is nog niet vastgesteld. De werkende gaan weer extra betalen.
Belachelijk. stoppen hiermee
64.rescuew Says:
November 27th, 2009 at 4:21 am Ik heb een auto 19 jaar oud van 700 kg betaal toch 65 euro per kwartaal toch niet per maand ??
65.Henk Jan Says:
November 27th, 2009 at 4:24 am Ik heb even snel zitten uitrekenen. Nu betaal ik voor een Subaru Vivio 32 euro wegenbelasting per kwartaal. Ik rij ongeveer 12.000 km per jaar om alleen naar mijn werk te rijden wat relatief dichtbij is 25km.
Met de nieuwe regeling ga ik dus 82 euro per kwartaal, 328 euro per jaar meer betalen alleen maar om op mijn werk te komen?
En dan komt de provincie ook nog met extra heffing voor de opcenten die ze kwijt raken!
Ik wordt flink gepakt en kan straks in 2012 mijn auto niet meer betalen. Dank u wel!
66.E. van Kommer Says:
November 27th, 2009 at 4:26 am wat een toestand….
ik snap heel goed dat mensen die veel rijden, ook meer betalen dan mensen die minder vaak achter het stuur zitten.
maar het is typisch nederlands dat er iets nieuws moet worden uitgevonden zoals kilometerheffing met een kastje in de auto en dure, ingewikkelde apparatuur.
natuurlijk zullen er weer een legio aan uitzonderingen op de regel komen.
wat het allemaal alleen maar ingewikkelder maakt.
waarom doen wij hier in nederland niet zoals onze oosterburen, de duitsers, en gooit de staat niet gewoon meer accijns op de brandstof?
dan betaalt ook de autorijder die meer rijdt meer aan de staat.
zo is het toch eerlijk?
en bovendien neemt de staat zo ook nog de inkomsten mee die komen van al het buitenlands verkeer dat ons kleine landje doorkruist….
denk bijv. aan de buitenlandse vrachtwagensen de vele polen die hier werken en met een eigen kenteken hier rondrijden?
pikken we daar ook een centje van mee!!
laat, net als in duitsland, het vrachtverkeer ook tol betalen….
denk hier eens over na!!
Nederland: betuttelland!!
67.steven Says:
November 27th, 2009 at 12:51 pm nou, als ik naar mijn huidige km gebruik 25000 kijk en bereken wat ik met de km heffing per jaar moet gaan betalen ga ik er in 2012 al meer betalen en verder stijgt mijn lasten elk jaar geleidelijk Ik ben dus persoonlijk beduidend duurder uit en mijn kosten blijven stijgen ! Een nieuwe auto kan ik niet veroorloven dus daar heb ik geen profijt van bovendien ik ben tegen dit voorstel en kan niet begrijpen dat de minister denkt dat er door deze maatregel de werkende automobilst met de huidige ov kosten uit zijn auto gaat en of minder gaat rijden
68.johanbenner Says:
November 27th, 2009 at 2:16 pm De kilometer heffing is een manier om meer geld voor de schatkist te krijgen niets meer niets minder. De file wordt niet minder want we moeten toch naar ons werk. Misschien blijven meer mensen uit de auto in hun vrije tijd, maar dan gaat de kilometer prijs gewoon omhoog. Dit is zeker want het is al berekend hoeveel het moet opleveren. Het volk wordt jaar naar jaar uitgemolken en niets is zo makkelijk om de auto hiervoor te gebruiken, want die kunnen we in veel gevallen niet laten staan. Als we hier niet tegen in opstand komen dan wens ik nederland welterusten.
69.A van der Werf Says:
November 27th, 2009 at 2:17 pm Indien niet wordt geregistreerd WAAR men rijdt, maar wel de AFSTAND,het TIJDSTIP ivm de spitsheffing, hoe kan de gebruiker controleren en zich verweren dat er GEEN kilometerheffing over in het BUITENLAND gereden kilometers bij hem in rekening worden gebracht ? Bv van Maastricht naar Amsterdam wel maar grotendeels niet van Maastricht naar Berlijn.
70.robert Says:
November 27th, 2009 at 2:31 pm hoe komt men er bij dat je minder gaat betalen voor je auto met de heffing, ik heb het na laten rekenen, en ik ben gewoon een paar honderd epaaruro duurder uit, en de auto minder gebruiken kan ik ook niet, want heb hem nodig voor het werk.
71.core edeens Says:
November 27th, 2009 at 2:47 pm km-heffing leidt tot hoger autobezit van OUDE auto’s vanwege geen BPM.
km-heffing leidt wel degelijk tot hogere kosten, voor een gem. van 30.000 km.
km-heffing is ook duurder voor schone auto’s bij veel km. MRBelast. van een aygo is nu 40 euro per jaar!
Waarom niet zware / vuile auto via MRBelasting aanpakken, zoals nu.
km-heffing leidt ook tot RUIMBAAN voor lease wagen rijders, want gaan opdrachtgevers betalen, dus ook wij via de producten.
Het is oneerlijk voor prive-bezitters! Gaat Eurlings ook betalen voor zijn afgelegde kilometers?
WAAROM zoveel registratie van km, terwijl dit nu gewoon kan via de MRB?
De kosten van huidige MRB zijn veel lager dan km-heffingsysteem.
Wie betaalt dit allemaal: wij allen.
Politiek moet zich geen spelletje spelen.
Kosten van km-heffing hadden NU AL besteed kunnen worden in investeringen in openbaarvervoer.
72.Arthur Says:
November 27th, 2009 at 3:09 pm Ik rijd een daihatsu cuore kyoto uit 2005.
In 2010 betaal ik 0 euro wegenbelasting.
Ik rijd 25000 km per jaar.
Dit zijn noodzakelijke werk kilometers.
In 2012 moet ik ineens 750 euro meer betalen!! Later zelfs 1500 euro extra kosten.
Dit kan ik niet ophoesten.
Moet ik nu een einde aan mijn leven maken??
73.mastebroek Says:
November 27th, 2009 at 3:32 pm Ik denk dat we met zijn allen door de politiek en de ANWB (helemaal schandelijk) belazerd worden. De voorgeschotelde berekeningen zijn ondoorzichtig en misleidend. We gaan uiteindelijk veel meer betalen. Bijvoorbeeld als je in 2011 of 2017 een nieuwe auto koopt met volledige BPM en BTW over BPM wie compenseert dan dat op de ingangsdatum van de km heffing je auto ineens bij inruil al 3000 Euro minder waard is, omdat er dan geen BPM meer geheven wordt.
Als ik uitga van huidige MRB van ca 450 Euro
dan kan je voor dat bedrag gedeeld door 3 ct per km 15000 km rijden en bij 6,8 ct in 2018 nog maar 6617 km per jaar gereden worden. Of wil de politiek beweren dat in 2018 de MRB 900 Euro zou worden
74.s.storms Says:
November 27th, 2009 at 4:02 pm Het kan niet anders dan dat ik met de kilometerheffing meer ga betalen. Ik heb een kleine lichte auto met weinig wegenbelasting, maar vanwege werk ben ik afhankelijk van de snelweg waardoor mijn kosten snel oplopen. Zo zullen de files niet afnemen, mensen zullen namelijk op een bepaald tijdstip ergens in nederland op hun werk moeten zijn, kilometerheffing of niet. Of te wel we worden weer eens op kosten gejaagd.
75.Bianca Says:
November 27th, 2009 at 8:05 pm Conclusie als je een gebruikte auto heb ouder dan 8 jaar ben je dus de pineut. Je gaat niet alleen meer betalen dan de wegenbelasting maar de provicies mogen ook nog eens extra belasting gaan heffen omdat de inkomsten wegvallen. Lekker dan.
February 14th, 2010 at 8:39 pm
76.m.de vries Says:
November 27th, 2009 at 9:14 pm Betaal nu 28eu per maand, BPM al betaald bij aanschaf, weet zeker dat ik meer ga betalen en kan niet met o.v.
77.Nel Says:
November 27th, 2009 at 10:00 pm Grote onzin! Als de gewone man er beter van wordt geloof je toch niet dat zoiets ingevoerd wordt? Er zit een hele dikke adder onder het gras.
Wie is er nou zo naief om te denken dat hiermee de files opgelost zijn? Als je naar je werk moet en geen flexibele werktijden hebt, dan heb je geen andere opties. Nee, dit wordt de zoveelste melkkoe van de regering. Hoe harder Eurlings roept dat het voor veel mensen goedkoper wordt, hoe meer we bedonderd worden. ANWB laat je niet voor eurlings karretje spannen. Wees wijzer!!!!
78.Jo Sieben Says:
November 28th, 2009 at 4:05 am Ik heb gelezen dat auto’s ouder dan 25 jaar van de kilometerheffing worden vrijgesteld.
Dat zal als gevolg hebben dat veel automobilisten in deze “oldtimers” willen gaan rijden.
Dit zijn echter geen oldtimers maar gewoon oude auto’s die ook nog redelijk in het dagelijks verkeer mee kunnen komen.
Oldtimers zijn echter auto’s die een historische achtergrond hebben en vanuit dat standpunt gezien een zekere verzamelwaarde en uniciteit hebben. Doordat er nu een “run” zal ontstaan op “oude bakken” van 25 jaar maakt dat het de liefhebberij van echte oldtimers in een fiscaal daglicht zet.
Voor veel echte oldtimer liefhebbers was dat aanvankelijk nooit de bedoeling van de hobby geweest.
Daarom het voorstel: Oldtimers zijn auto’s die minstens 40 jaren oud zijn.
Dat scheidt het kaf van het koren en houdt de hobby ook zuiver.
79.stankeulemans01@casema.nl Says:
November 28th, 2009 at 5:45 pm wat en gedoe allemaal het kan veel eerlijker gewoon alles bij de benzine (wie veel rijd betaald )en gelijk het kwartje van kok verekenen opgelost dus stop met ouwehoeren dit kost de maarschappij veel meer ga gewoon aan het werk en maak je op een betere manier nuttig
80.Jaap Says:
November 28th, 2009 at 7:36 pm Hoeveel kost dat ding wat ik in de auto moet hebben?
Staat bij iedere straat een signaal opvang ding?????
81.I.Yilmaz Says:
November 29th, 2009 at 1:11 am Ik ben het niet eens met de kilometerheffing.
ik rijd een auto van 7 jaar oud waar dus geen BPM meer op zit.
Nu betaal ik 90 euro belasting per maand en zal in de nieuwe siuatie ruim 200 euro belasting moeten gaan betalen. ik moet zelfs een toeslag betalen omdat ik de schonere LPG rijd.
eigenlijk betaal ik de rekening van de rijke man die geld heeft om steeds een nieuwe auto kan rijden en dus geen BPM meer hoeft te betalen.
alweer een middel om de normale modale man in zijn portemonnee te treffen.
deze regering heeft het voor elkaar.
schandalig……
82.agnes Says:
November 29th, 2009 at 2:29 pm het lijkt wel dat ik nu een sprookje lees.
de files verminderen? zouden al die mensen die in de file staan, moedwillig hun auto uit de schuur halen en gewoon doen alsof ze naar hun werk gaan?
ze hebben allen een bestemming, vaak naar hun werk.
dus die vermindering zal er nooit komen, wat er wel gaat komen, is meer werkloosheid,omdat de kosten van heffing niet meer opwegen om naar je werk te gaan, nu heb ik het over mensen die onder het modaal zitten. het gaat hoe je het went of keert veel meer geld kosten.
de rijksten zullen er geen last van hebben, dat is al zoveel jaar hetzelfde liedje, de rijken mogen doen n laten wat ze willen, de armen moeten zich in alle bochten wringen om rond te komen.
het is al met al gewoon weer de staat spekken, en de kleine man aan de kant te krijgen. zo voel ik dat, mijn mening.
ik maak me nu ook zorgen, niet dat ik in de randstad wilrijden, maar heb zo links en rechts wel eens wat ziekehuisbezoekjes mijn sociale contacten. ik val in het gehandicapten tarief grijs, heb een busje waarin ik mijn scootmodiel kan meenemen,ik kan amper lopen, en heb niet de kans vroeger gehad om iets op te bouwen. ik heb er niet om gevraagd om verbrand te worden als baby zijnde. het houd wel in, dat ik van een hele kleine uitkering rond moet komen, en er eigelijk geen auto van kan rijden, dat ik nu met die heffing nog extra gepakt word. zodat ik niet net als vroeger in een bedje voor het raam grootgebracht ben, maar nu in een stoel voor het raam gaan zitten kijken.
het is allemaal niet eerlijk meer, laten ze de schrijnende gevallen eens onder de loep nemen. had ik vroeger een baan gehad en nu nog, had je me niet gehoord, dan is een auto tanken een makkie, nu moet ik er al voor sparen om een lange rit te gaan maken, met de heffing kan ik beter gelijk aan een boom gaan hangen, dat kleine beetje zelfstandigheid wat ik nog heb, raak ik dan ook kwijt.
laten ze eerst eens nagaan denken daar in den haag, het zijn zakkenvulles en gaan over lijken.
83.nathalie w Says:
November 30th, 2009 at 1:57 pm deze regering beslist nu voor de volgende regering, ze gaan er voor het gemak vanuit dat ze weer gekozen zullen worden.
waarschijnlijk komt er gewoon weer een compromis van verhoging accijnzen op de brandstoffen, uiteindelijk hebben ze dan toch voor elkaar (lastenverzwaring) maak mij niet wijs dat al die kastjes al klaarliggen voor inbouw, ik geloof ook niet dat er zonder een ontzettend breed draagvlak op voorhand miljarden geinvesteerd zijn in een project wat uiterst onzeker is, die investering hebben voorgangers al gedaan, dat was dus een fiasco
men hoopt op een breed draagvlak dan pas zullen de nodige kastjes besteld worden
is er nog een idioot (anwb baas) die zonder toestemming van zijn leden beweert namens al zijn leden te spreken, dit figuur is een brave borst en uiterst coulant aan deze regering
nou ja van deze regering kun je de meest bizarre dingen verwachten
de uiteindelijke rekening komt bij de volgende verkiezing wel, althans ????????
84.pivacy Says:
November 30th, 2009 at 7:57 pm http://www.autoblog.nl/archive/2009/11/16/kilometerheffing-gps-systeem-kastje
85.Kees Says:
November 30th, 2009 at 8:06 pm Als de kilometers, locatie en en tijd gemeten worden via GPS, is het de volgende stap vrij eenvoudig.. Weg flitspalen, want ze kunnen toch altijd zien hoe hard je rijdt. Daarnaast is de locatie van je auto altijd bekend. Weg privacy.. Handig om je auto te vinden als hij gestolen is, dat wel. Daarnaast worden juist die mensen gestraft die juist de auto nodig hebben voor hun werk. De meeste bedrijven werken nou eenmaal van 9 tot 5. Mensen gaan echt niet voor hun lol tijdens spitstijd rijden.
Groet,
Kees
86.Henk Says:
November 30th, 2009 at 8:09 pm wie betaald het apparaatje wat doen we met de buitenlandse automobilisten op welke wegen geld het ik rij vel in de duitse grensstreek hoe gaat dat
87.Danny Says:
November 30th, 2009 at 9:11 pm Alle commentaren gelezen en mijn conclusie is: met dit systeem gaan we allemaal meer betalen, maakt niet uit wat voor auto je rijdt.
Gemiddeld rijden we 16000 km per jaar maar het systeem begint al bij 10000 duurder te worden.
Alle berekeningen ten spijt en om een lang verhaal kort te maken, we worden weer genaaid waar we bij staan.
Net als bij onze oosterburen, accijns in de brandstof en BPM handhaven.
88.fedde Says:
November 30th, 2009 at 11:57 pm begrijp ik het goed of niet?
ik lees alleen maar negatieve reacties mensen die er tegen zijn dus!
hoe kunnen ze dan zeggen dan 55% half nederland voor is????
89.Rene Says:
December 1st, 2009 at 8:30 pm Het meest eerlijke is dat mensen die gebruik maken van de weg er ook voor betalen. Dus als echt iedereen die gebruik maakt van de weg ervoor betaald dan kan de kilometerprijs misschien ook wel een stuk omlaag. Als je naar oldtimers kijkt die onveilig en niet milieuvriendelijk zijn dan snap ik al niet waarom die niks hoeven te betalen. Als je naar landbouwvoertuigen kijkt die zwaar zijn en het verkeer ophouden en de weg naar de klote rijden deze hoeven ook nu niks te betalen. De bromfietsers zorgen voor de meeste overlast in het verkeer, zij mogen ook gratis rijden. 45 km auto’s gevaar op de weg, mogen ook al gratis rijden en zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen. De enige reden die ik kan bedenken is dat dit weer een maatregel is om de kas te spekken.
Uiteindelijk is niemand voordeliger uit!! Uiteraard moet het geld van die kasjes ook weer worden terugbetaald, en wie o wie zou dat toch moeten betalen!!!!
90.Haring Says:
December 1st, 2009 at 10:52 pm Alle mensen voor mij tot op heden: De enige manier om aan deze ellende een einde te maken is om als er weer verkiezingen zijn, nou eindelijk eens goed na te denken, OP WIE JE STEMT. Zien jullie allemaal nou nog steeds niet, dat telkens weer allerlei onbenullen, die er niks van snappen, maar wel over alle kolder moeten oordelen, in de 2e kamer terecht komen? Als je dat als kiezer nou eindelijk eens inziet en niet vergeet, als je in dat stemhokje staat, alleen dan kan er iets veranderen in dit idiote land van graaiende incompente regenten. Dat is nu al tientallen jaren aan de gang, maar steeds weer in dat stemhokje gaat het superfout. DAAAR is het enige plekje, waar je er wat tegen kan doen! Mekkeren hier heeft geen zin; de almacht van het onbenul blijft je zo steeds in je kladden pakken.
Bedenk voortaan maar bij alles wat je weer leest: ONZE OVERHEID KAN NIKS!Niet voldoende betaalbare huizen bouwen; de graaiers van de banken terechtwijzen, de stelende politiechefs aanpakken, de klungelige gezondheidszorg regelen; EN autorijden een beetje betaalbaar houden.
TOT SLOT: BPM is voor mij niet aan de orde (dat hoort helemaal niet in de jaarberekeningen, want dat is voor de meesten van ons slechts incidenteel’voordeel’); ik betaal 12 x 25 nEuro per jaar aan wegenbelasting, maar dat wordt wel weer teruggestolen door de volstrekt ‘onnodige / overbodige’ provincies (opheffen, dat zoodje extra zakkenvullers in ons prutsers-landje). Ik rij zo’n 10.000 km. per jaar en ben dus minimaal 300 nEuro kwijt en betaal dus voortaan alleen maar meer. In welke bochten de heer nEur(o)lings zich ook wringt: autorijden met kilometerheffing biedt voor NIEMAND in NL enig VOORDEEL. (Toch wel: weer duizenden neuzelende incasso-eikels meer…)
Ik haat die domme troep in deze open inrichting steeds meer…..
Dus allemaal: Denk na, als je gaat stemmen en houdt ze daarna voortdurend in de gaten, of ze je niet alsnog verneuken….
91.MG/XC70 Says:
December 2nd, 2009 at 8:03 pm Bezit MG F, rijd er in +-8 mnd per jr 4500km mee. De 4 wintermnd. wordt de MG geschorst. Betaal nu 31 euro per mnd, dat is 8 X 31= 248 euro + 61 euro schorsingkosten= totaal 309euro per jr.
Daarbij rijd ik een XC 70, die doet 81 euro per mnd, dat is 81 X 12=972 euro per jr. en rijd er +- 16000km mee per jr.
Stel MG 0,06euro/km (verbruik 7,2 ltr/100km), dan zal de besparing 39 euro zijn, maar de XC70 zal dan bij reeds bij 0.11euro/km (verbruik 9,4ltr/100km) al bijna het dubbele van nu gaan kosten!! Dus zal er ongelooflijk op achteruit gaan, nog afgezien van de inwonersheffing die wordt geheven ter compensatie van de provinciale opcenten.
HOEZO NIET DUURDER?
92.Martin Says:
December 3rd, 2009 at 1:03 am Er was toch werkelijk niemand ooit in de veronderstelling geweest dat het echt waar zou zijn wat onze Haagse leugenaars ons voorspiegelden??
CDA, CU en zeker PvdA, ga jullie vreselijk schamen, de werkende mens zal op deze manier wederom lelijk in de buidel geraakt worden.
Gelukkig was het al een vetpot…. dat scheelt dan weer.
Rekenvoorbeeld:
Brutoloon € 100,-
-/- 50% belastingen = € 50,-
resteert 50,-
1 tank bezine € 50,- ( waar van 70% belastingen)
Totaal voor de staatskas € 85,- werkelijk besteed door burger € 15,-
Gulukkig mogen we dus nog meer gaan afdragen, ik wist al niet wat ik met al dat geld moest doen.
Heren, ik hoop dat jullie erg trots zijn op hetgeen jullie bereikt hebben.
Dan is er tenminste nog iemand blij mee.
Bloedzuigers.
93.Quincy Says:
December 3rd, 2009 at 5:47 pm En wat als je in het Noorden van het land woont? Openbaar vervoer is hier geen optie, tenzij je de rest van de dag niets te doen hebt….
De invoering gaat min. 4 Miljard kosten. Het verleden is echter bij de overheid een garantie voor de toekomst. Bijna elk megaproject loopt vreselijk uit de hand qua kosten en planning. Dat moet ook allemaal weer terug verdient worden…. Bij elk begrotingstekort wordt natuurlijk de KM prijs verhoogd om de gaten te dichten!
De minister van Financien begint al te piepen dat de KM-heffing er wel mag komen, maar dit absoluut geen geld mag kosten. Kortom het is gewoon een ordinaire belastingmaatregel.
Waarom niet gewoon de belasting verwerken in de benzineprijs (wel eerst kwartje van Kok weer terug!). Kost niets om in te voeren. Je bevordert zuinige auto’s en bovendien betalen alle buitenlanders automatisch mee als ze hier tanken. Kan in Duitsland ook dus waarom hier niet?
94.depri Says:
December 4th, 2009 at 1:40 am DEPRI wordt je van de km heffing. Wie verzint dat nou? Weer is de gewone man de dupe en houden we steeds minder geld over. Houdt het dan nooit op?????
95.hans Says:
December 4th, 2009 at 9:42 am Allemaal gaan stemmen op een partij die zulke rare regels niet uitvoert, zul je zien dat de andere partijen het terugdraaien bij zoveel stemmenverlies.
96.Marco Says:
December 4th, 2009 at 5:21 pm we trappen er allemaal met open ogen in. Weet je wat het leuke is wij brave werkende burgers in ons 2e hand’s auto zijn in nederland zo gehoorzaam dat wij ons er verder niet tegen verzetten en het gewoon ondergaan. Nou ja gelukkig hebben we de ANWB die wij ook jaarlijks betalen achter ons staan. O nee die zijn ook omgekocht door de hoge heren in Den-haag.
Kortom wij moeten er iets tegen doen!!!!!
97.bonzo Says:
December 5th, 2009 at 4:09 am we worden zijn al de melkkoe van de overheid, maar nu worden we echt uitgeknepen door de overheid. Iedereen zal minder gaan betalen, ja mijn dikke neus. Het gelieg en gedraai van de overheid. Denk je dat die gasten daar in den haag moeten betalen, ja en dat declareren ze wel weer en wij belasting betalers betalen voor hun. Ik wil best de auto laten staan mits ze het openbaar vervoer goedkoper maken en bereikbaar wordt voor iedereen. Ik werk zelf in de zorg en zit dus met wisselende diensten waardoor ik in het weekend nooit op tijd op mijn werk kan zijn. Ik moet om half 8 dan beginnen en de eerste trein rijdt dan nog niet in de vroege uren. Ze moeten dan zorgen dat ook het ns personeel vroeger gaan werken waardoor mensen dien vroeg in het weekend moeten beginnen ook de trein kunnen pakken.
98.Gerard Says:
December 5th, 2009 at 2:22 pm Via de gemeente (paspoort) is je vingerafdruk bekend, via de bank je pin gedrag, via je gsmtelefoon je plaats waar je bent, via de belasting je inkomsten, nu nog het kilometerstelsel voor je auto, leven wij in het oude oostduitslland of in het vrije nederland? Geef zelf het antwoord ……..
99.paul Says:
December 5th, 2009 at 4:44 pm Einde van een vrij Nederland en Jan Modaal.
Minister Eurlings is van plan de km heffing in te voeren.
Volgens hem gaat 70 procent van de Nederlander er
op vooruit. Natuurlijk!! Er wordt een belasting
technische verandering ingevoerd. En de Nederlander
gaat er op vooruit? Dat betekent dan dat de belasting
minder inkomsten krijgt. Geloof dat dus maar niet.
Nee hier komen een aantal feiten zoals het voor de
gemiddelde Nederlander zal gaan.
Dus niet voor diegene die meer dan 40000 euro per
jaar verdient ( Die mag nu ophouden met lezen. U
gaat er nl. wel op vooruit.) Zoals altijd natuurlijk. Zie
ook Hypotheek aftrek.
Vanaf 2011 krijgt iedereen een kastje in de auto met gps. Die registreert elke seconde dat u rijdt. Waar u rijdt. En hoeveel u rijdt.
U gaat straks ongeveer 6,7 cent per km betalen. Van
woonerf tot snelweg.Dan komt wel uw wegenbelasting te vervallen . En de bpm.
Dat betekent: Als u nu een auto rijdt met een gewicht
van 1000 kilo en u rijdt 30000 kilometer dan betaalt u
nu 356 euro per jaar aan wegenbelasting.
In de nieuwe situatie betaalt u geen wegenbelasting,
maar 6,7 cent per gereden kilometer. Dat is: 30000 x
0,7 is 2010 euro per jaar.
365 euro wegenbelasting -2010 euro kilometerheffing is 1645 euro in de min.
Wel gaat de bpm van de auto af. Dat scheelt natuurlijk heeeeel veel geld. Ja inderdaad, als u een auto kunt
betalen van 40000 of meer .
Bijvoorbeeld: U koopt een Porsche 911 Carrera voor
de prijs van maar 119.250,00. Daar gaat dan 40
procent bpm van af. Dat is 47700,= U betaalt dus
maar 71550,=
Dat is toch snel verdiend die 47700 korting. Geweldig toch?
Helaas kan 90 procent van de Nederlanders geen auto kopen van 71550,=
De gemiddelde werkende Nederlander rijdt een
tweedehands auto van 5000, euro.
Daar zit natuurlijk weinig of geen bpm meer op, dus die wordt niet goedkoper.
Wie wordt er dus beter van de kilometer heffing? De bedenkers en de fabrikanten van de kastjes. O ja, en de staatskas natuurlijk. U bent nl 24 uur per dag te
volgen, waar u bent. Maar ook hoe hard u rijdt. Dus rijdt u te hard, heeft u binnen 2 weken de boete in de bus.
Stuur deze mail dan ook naar iedereen die u kent. Hierdoor maakt u kenbaar dat u het er niet mee eens bent. Als de regering geen referendum houdt houden we er zelf wel een.
Stuur dit A.U.B. door aan je vrienden,want dit mag nooit gebeuren waar het CDA nu mee bezig is!
Het beste is weg met deze regering (Mafia) deze zijn nu heir aan de macht
100.paul Says:
December 5th, 2009 at 4:57 pm Je ziet het op alle fronten worden de burgers genaait
zie Bos en Abn Amro ,ik weet nu zeker dat bos de nieuwe bestuurder wordt van de Abn amro. en ik weet ook als dit gebeurt zeg ik mijn rekening op zeker weten.
Een idee om over na te denken .
laat de auto is twee weken staan (het is hard) maar twee weken geen benzine geen onderhoud geen bekeuringen enz
Dan als het salaris wordt gestort gelijk naar de bank en alles er af halen het beste is ook het spaargeld er af en veilig in een kluis ,
ik weet zeker binnen een paar maanden is geld opnemen en pas gebruik gratis zoals het hoort.
natuurlijk geen rente maar wat kost dit kabinet dit wordt onze ondergang.
mensen kijk eens over de grens hoe gaat het in de landen om ons heen,
hoeft niet in geen enkel land is de last op de burger zo hoog als hier,
February 14th, 2010 at 8:39 pm
101.Ik baal enorm Says:
December 5th, 2009 at 7:25 pm Wie helpt me met mijn berekening?
Misschien zit er nog een persoon tussen die hierop wil reageren?
we rijden samen (vriendin en ik) 40000 km per jaar, we hebben 2 autos, beide op benzine een verbruik 1:12 en een 1:16,5.
Hoe kan ik nu berekenen wat straks het goedkoopste is, welke auto kan ik het beste houden. Hoe meer vervuilend de auto is, des te meer betaal je. Uit de voorbeelden van de ANWB wordt mij niet duidelijk of de 3ct basis tarief geld voor elke auto, of dat ik met mijn vervuilende auto al meteen iets van 7 ct de km ga betalen… en dan in 2018 bijv. 15ct per kilometer???
ik doe de oudste weg, en blijft er bijv 1 over a 1:12 (ga ik er niet eens van uit dat we de auto allebei tegelijk nodig hebben).
Bij 40000 zeg je ga dieselrijden… Maar dat zit er helaas niet in en dan nog wordt alleen het bedrag bij de pomp lager). Oja, als ik diesel zou rijden dan zou ik mogen uitgaan van een extra korting op de wegenbelasting die ik dan niet hoef te betalen, maar dat doe ik nu toch ook niet omdat ik die diesel niet heb ?
Enkel belastingtechnisch:
Voor ons houd in bij 40000km / jr :
Spits? stel 3ct (a 20000jr)= 600,- + basistoeslag 7ct ( wie zegt en garandeerd voor een vervuilende auto dat t maar 3ct /km is? a 40000 = 2800,-
=3400, bij 1e jaar
Maar in 2018 wat dan???: ophoging
stel 4 ct (uitgangspunt hoe vervuilender hoe meer ophoging)
40000 x 4ct = 1600,-
in 2018 extra kosten minus wegenbelasting
600,- + 2800,- + 1600 = 5000,- jaar
nu betaal ik 42 euro per maand a 12x
=ong 500/jr
kost in 2018 mijn zelfde auto bij zelfde kilometers van 40000km/jr belastingtechnisch:
5000 ipv 500 euro. ? en we gaan niet veel meer betalen? maar ongeveer 10x zoveel.
Wie kan me vertellen wat ik verkeerd bereken?
BPM krijg je niet terug. Als ik in 2018 een nieuwe autokoop en niet in de spits rijd dan betaal ik maar 0,06 a 40000 = 2400,-
ik snap er helemaal niks van zoals het er nu naar uit ziet ga ik dus 10x zo veel betalen, en wordt lagere BPM verminderd terwijl ik eerst iets anders moet kopen.
En koop ik de kleinste nieuwe zuinigste auto ga ik 5x zoveel betalen.
Enne als ik me vergist heb in de 7ct die 3 ct moet zijn vanwege vervuilend basis tarief, dan komt t allemaal nog neer op … extra korting zal ik maar zeggen van 1600 euro, dan zal t neerkomen op nog 7x zo duur.
Graag wat hulp
102.anton Says:
December 6th, 2009 at 7:41 am Hallo klagers!
Wie betaald al die snelwegen? Moet ergens vandaan komen lijkt me. Bovendien zie ik her en der mensen die bijna 100 km van hun werk wonen. Ooit er aan gedacht om in de buurt van je werk te gaan wonen? Of het aloude idee van carpoolen? Meer mensen die thuis werken? Het lijkt me dat de files toch echt bestreden moeten gaan worden anders kom je straks niet eens meer op je werk of ergens anders. Ik geloof er niks van dat mensen massaal van het openbaar vervoer gebruik gaan maken wanneer dat gratis wordt, dus dan het autogebruik maar ontmoedigen. Overigens verwacht ik wel belastingvoordelen voor mensen die straks onevenredig veel meer moeten gaan betalen.
103.Bert Says:
December 6th, 2009 at 8:44 pm daar gaat dan de rest van mijn bouwvakkersloon, op aan kilometerheffing!
Werkend volk wordt gecompenseerd?? geloof het maar niet, die compensatie gaat net als bij de ziektenkosten,.. als alle commotie weg is, wordt de vergoeding steeds een paar tientjes minder, en de kosten steeds hoger! resultaat? in 2003 een ziektenkostenverzekering van 68 euro, en nu? 240.. en compensatie? NUL want ik verdien 10 euro per maand te veel
Als bouwvakker kan ik niet vlak bij mijn werk wonen, en zal dus altijd kilometers maken! en altijd in de spits rijden.
Dus de rekening wordt straks eerst een paar tientjes duurder per maand, en dan denkt nederland, och dat valt dan nog beetje mee, maar over 2 of 3 jaar, ik zweer je, betaal je 3x wat je nu betaald, en dat opgeld van de provincie? die drukken ze fijn bij milleuheffing op, en die kan je dan ook nog extra betalen.
Mijn loon, van 1500 euro, gaat straks volledig op aan, aan vaste lasten, waar ik niet onderuit kan!
Enige optie? ontslag nemen, en auto eruit, en aanspraak maken op allerlei voorzieningen, ik zweer je, je bent goedkoper uit.
Hoezo stimuleren van werkgelegenheid..
Heel die regering schreeuwt dan we moeten stoppen met roken, minder auto rijden, minder alcohol drinken,..
man o man, wat zouden ze schrikken, als heel nederland dat écht ging doen, en als die paar autos zich ook nog is allemaal aan de regels gingen houden, en er nooit een bekeuring werd uitgedeelt, dan zat dat hele stel daar in Den Haag binnen 2 maanden met de handen in het haar!!
ze willen helemaal niet dat je echt gaat doen, wat ze zeggen te willen, ze gaan er vanuit dat je dat juist niet gaat doen, en dan kunnen ze mooi die extra centen incasseren,..
104.Joren Says:
December 8th, 2009 at 2:23 am Waardeloze site, klik op berekenen… krijg ik geen rekenprogramma maar een gastenboek waar meer zakken zitten te zeuren dan op een vuilnisbelt.
105.Joshua Says:
December 9th, 2009 at 12:15 am Ik zal even reageren met het Wetsvoorstel Kilometerheffing. Dit is een voorstel dat aan de 2de kamer wordt gepresenteerd> dan door de eerste kamer opnieuw gecontroleerd en dan pas is het definitief. Enfin, het lijkt mij dat wat gebracht wordt naar het publiek, klopt.
Om jullie te helpen zal ik de berekening even noteren. Enige kennis van rekenen is wel nodig. Gewoon invullen en dan kan je de prijs zien. Ga niet uit van oh ik betaal 3, nee je zal waarschijnlijk of minder of meer betalen.
Artikel 3.2
1. Het basistarief in eurocenten per kilometer voor een personenauto of een bestelauto bedraagt minimaal 0,4 en wordt, indien dit leidt tot een hoger bedrag, bepaald aan de hand van de formule:
0,00013775 *C + 0,00296394 *(-186,212 + D * 3,139) + 0,12269149
waarbij
C = het bij het motorrijtuig behorend bedrag, bedoeld in het tweede lid.
D = de uitstoot van koolstofdioxide van het motorrijtuig in grammen per
kilometer na toepassing van het achtste lid.
Nu, 0,4 eurocent is 0,004 euro. Niet 3, niet 4 bla die bla, maar 0,4 cent.
Deze informatie is trouwens te vinden door een pdf te openen bij de overheid. Website:
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/mobiliteit_en_bereikbaarheid/kilometerprijs/wat_gebeurt_wanneer/wet_kilometerprijs/index.aspx
Het tweede lid is een tabel. Het 8ste lid houdt in dat de uitstoot van Co2 naar boven of naar onder wordt afgerond. Heeft u een auto dat 187 uitstoot, dan wordt het afgerond op hele tienden en is het dus 190. Denk daaraan als u een nieuwe auto koopt.
De tabel ga ik niet geven want dat is lastig in html. Vertrouwt u maar en controleer indien het het vertrouwd. Logisch!
Ik zal gebruik maken van de vraag die bovenstaand genoemd is. Men heeft twee auto’s en verbruik is verschillend. Ik zal er een merk voor bedenken. Stel de auto’s zijn een golf en een mondeo. Deze meneer rijdt gezamelijk 40000km. Ik deel voor het gemak door 2. 20.000km per persoon. Een nieuwe golf trendline op diesel (dielsel omdat daar meer voor betaald gaat worden) stoot 118 co2 uit. Afgerond is dit 120.
Dit is 10 te veel en valt daarom in tabel2. Het bedrag dat teveel is moet maal 95 euro worden uitgevoerd. 10×95=950> dit is de C in de formule. De D is 120.
De formule luidt nu:
0,00013775 * 950 + 0,00296394 *(-186,212 + 120 * 3,139) + 0,12269149= 25,6.
Nu is dat vreemd want het geeft geen duidelijkheid. Is het nu 25cent of 2,56 cent. Ik neem aan het laatste.
Ok volgende stap is het bijtellen van de diesel!
De volgende formule geldt daarvoor:
4. De brandstoftoeslag in eurocenten per kilometer, wordt bij aandrijving door een kracht die geheel of gedeeltelijk wordt ontleend aan dieselolie, bepaald aan de hand van de formule:
(0,014 * D + 1,5191) * 0,44655927
waarbij
D = de uitstoot van koolstofdioxide van het motorrijtuig in grammen per kilometer na toepassing van het achtste lid.
De D is dus nog steeds 120g. Nieuwe formule is dus: (0,014 * 120 + 1,5191) * 0,44655927=
1,42
Ik neem aan dat de nieuwe golf geen grotere uitstoot van fijnstof heeft dan 5 rond de auto. Fijnstof is namelijk niet ok voor onze gezondheid.
LEt u wel op de regels van rekenen: tussen de haakjes eerst! en vermenigvuldigen voordat u optelt!
2,56+1,42= 3,98 cent! Dit is het bedrag minus de spitsheffing etc.
Nu weer terug naar meneer die met zijn vriendin 40k per jaar rijdt. Inclusief mijn eigen aannamen kom ik op: 20.000 * 0,0398 = 796 per jaar. Je betaalt nu meer voor een diesel. Het profijt dat u nu heeft is vanwege de lage uitstoot!!! Let er dus goed op: uitstoot , uitstoot en nog eens uitstoot!!! Als u een diesel rijdt dat onder de 110 Co2 zit, dan kunt u er gerust op zijn dat u ongeveer 2,5 cent betaald.
Kijk, ze vertellen ons niet alles. Wij mogen zelf ook wel eens wat doen. MAar het dilemma zit dus nu: hoeveel komt erbij?
Hopelijk is dit duidelijk en anders moet u zelf het wetsvoorstel lezen.
Mijn advies als het doorgaat: koop een auto die onder de 110Co2 gaat zitten. Dan kunt u er gerust op zijn dat u niet geraakt wordt in de portemonnee. Als u een auto rijdt dat eigenlijk niet meer van deze tijd is: wees alert en bepaal uw budget.
Zijn er auto’s te koop die weinig uitstoten? Jazeker! En er zijn zelfs vrij goedkope auto’s die weinig uitstoten. Kijk je kunt wel zeiken over geld, maar ik betwijfel of je met een zuurstofapparaat nog auto mag rijden. Beetje vooruit kijken is het credo van de regering. Als je slim speelt dan valt er veel winst te behalen.
Als iemand nog een auto wilt berekenen, maar kan zelf niet rekenen> laat het hier achter en ik zal zien wat er van te maken is.
Fouten voorbehouden!!!!
106.moe van NL Says:
December 11th, 2009 at 8:33 pm Ik ben de eigenaar van een Citroen C1.
Vandaag kreeg ik een brief van de belasting dat ik vanaf 1 januari 2010 geen wegenbelasting meer hoef te betalen vanwege de lage CO2 uitstoot van mijn auto.
Kan meneer Zeurlings dan eens aan mij uitleggen hoe ik met mijn lage CO2 uitstoot straks goedkoper uit ben met de kilometerheffing?
1 gereden kilometer en ik ben al vele malen meer kwijt dan dat ik nu ben….
een mooie stimulans om straks een grotere auto te kopen want, ik moet toch wel gaan betalen…..
107.ik baal enorm Says:
December 12th, 2009 at 5:27 pm Joshua, bedankt voor de verwijzing naar de site…
ik ga nu zelf met de rekenmachine aan de slag.
108.Martina-online Says:
December 13th, 2009 at 12:22 am Ja, waarschijnlijk dus het is
109.Bert Says:
December 19th, 2009 at 7:15 pm Ze denken in den haag dat ik écht ga geloven goedkoper uit te zijn,….
zal dan de eerste keer zijn, dat ze een regeling treffen waar we goedkoper uitzijn,… en sorry. maar vertrouwen is gebaseerd op het verleden, en ik vertrouw ze dus helemaal niet daar!
autorijden wordt duurder, zodat ze in den haag weer meer geld binnen krijgen, onder de (heel doorzichtige)vlag van filevermindering, en millieu
110.R.Groen Says:
January 2nd, 2010 at 1:14 pm Beste mensen.
Onze regering houd iedereen weer eens een wassen neus voor.
Betalen en nog eens betalen.
En de regering kijkt niet naar een paar miljoen euro’s, die verspilt worden aan verkeerd berekende projecten en projecten die mooier moeten zijn dan andere.
Geld uitgeven aan ontwikkelingshulp, wat al jaren een bodem loze put is, en altijd verzorgt word, of de crises er nu wel is of niet.
Hier een paar miljoen of honderd duizenden besparen op allerlei projecten en weggeven aan zulke projecten.
Onze regering heeft het gat in de handen van de guldens aan laten passen aan de euro’s.
In 2002 gingen de mensen er al veel op achteruit, door de invoering van de euro’s.
De kilometerheffing is niet voor de gezondheid van de mens te garanderen , maar om de staat kas te spekken, voor nieuwe geld verslindende projecten.
Al heel veel jaren lang word ons voor gehouden, dat het openbaar vervoer verbeterd word.
Daarbij zou de auto rijder dan meer gaan betalen, om het openbaar vervoer aantrekkelijk te maken voor de forens.
Maar tot op heden toe is het auto rijden en het openbaar vervoer in de prijs stijging vrijwel gelijk gebleven en zijn niet rendabele lijn geschrapt, terwijl anders beloofd was.
Het openbaar vervoer zou uitgebreid worden, in plaats van inkrimpen.
En de gezondheid van de mens staat al vele jaren ter discussie.
In de jaren 70″was er iemand, die had waterstof rijden uitgevonden.
Deze persoon zou het op de markt brengen, maar werd in samenwerking met diverse regeringen en olie producenten van de wereld geholpen.
Als men echt aan de gezondheid van de mensheid zou denken, dan was die waterstof wel ingevoerd.
Maar juist daar aan word niet gedacht, het enigste waaraan gedacht word,is zien hoe snel alle centen die U verdient heeft, weer terug vloeit naar de staat kas.
Deze regering is de duurste van de wereld en wil altijd haantje de voorste wezen, met allerlei projecten die het geld verslinden.
Om de mensen te doen geloven in hun falen,
Falen we zelf ook.
Hier word er alleen over gepraat en geschreven,in Frankrijk daar in tegen word er ook opgetreden tegen de wandaden van zo’n regering.
Waarom hier niet???
Zijn we allemaal mietjes of zo.???!
Het is jammer dat er alleen over geschreven en gepraat en gedacht word, maar als het er op aan komt, hou je van de 1000 mensen een handje vol over die willen protesteren.
Ben Nederlander in hard en nieren en de familie al vele generatie’s lang, maar toch, we lijken allemaal graag genaaid te worden, en mogen daarbij niet eens zoenen.
Deze regering trekt langzamerhand de strop om onze nek aan, zodat we net niet stikken en net net genoeg hebben om te blijven leven.
Op leven na dood dus!!!
Alle belastingen te samen gerekend, houden in dat die gene die hier geld verdient er zelf gemiddeld, 29 % van overhoud en na de kilometer heffing nog 21,45 procent van overhoud.
Geloof me, mocht het voorkomen dat ik overlijd voor mijn 65 ste levensjaar en die kans is 33 %, dan laat ik mij cremeren.
En na die crematie de as in een urn duwen met een briefje er bij, richting de belastingdienst, met als tekst”zo nu hebben jullie echt alles van mij !!!”.
Het is corrupt hier en dat zal het blijven ook.
De regering denkt niet aan het milieu maar aan de centen.
En mochten ze het willen weer leggen, die waterstof kost het milieu niets, tenzij er ook met keramiek gewerkt zou worden.
Keramische lagen zorgen voor nul procent slijtage en behoeft geen smering van olie te hebben, waterstof is brandstof die wel gebruikt word door de regering maar niet gebruikt zal worden door het kutjes volk.
Waterstof reduceerd die CO2 tot nul procent uitstoot.
De aarde stoot ook CO2 uit, plus minus 96 procent van het totaal.
Dus wat heeft het voor zin om de CO2 van ons terug te brengen naar nul.
Die aarde warmt toch wel op, of is het juist na de tegen berichten af koelend.
De natuur doet wat hij wil, of we er over in zitten of niet, maar bossen aanplanten in plaats van kappen zou wel zin vol zijn.
Wil men de gezondheid redden, zonder bomen geen zuurstof genoeg en ook geen organen die de stikstof op vreten.
Plant weer bomen en men krijgt er zuurstof voor terug, plant heel veel bomen en men heeft geen last meer van overstromingen door zware regens, geen zware stormen, geen opwarming van de aarde,meer levens worden gered hierdoor.
Bedenk dit maar eens, we maken de aarde zelf kapot door alles te kappen, en niets terug te zetten, zonder bomen geen leven vol met zuurstof.
Ook de bomen vreten CO2 op.
M.v.g.
111.Wim Says:
January 6th, 2010 at 1:10 am Ik rijdt een auto waarvoor ik nu € 122,00 per maand aan wegenbelasting betaal (dus een kleine € 1.500,00 per jaar).
Ik ben voor mijn werk geheel afhankelijk van mijn auto waarmee ik zo’n 60.000 km per jaar rijdt en heb omdat ik zoveel moet rijden bewust gekozen voor een grote, comfortabele auto op diesel met dus een flinke aanslag wegenbelasting.
Per 2012 wordt de belasting voor mij verhoogd naar 3 cent per km x 60.000 km = € 1.800,00, een verhoging dus van ruim 20%.
Daarna gaat het in stappen omhoog naar 6,7 cent per km in 2018 ofwel € 4.020,00 per jaar ruim 2,5x zoveel als ik nu betaal.
Ik denk nog maar even niet aan de extra kosten van de voor mij onvermijdelijke spitsheffing.
Mijn alternatieven:
- betalen: hetgeen me ten opzichte van de huidige situatie zo’n € 250,00 tot € 400,00 (afhankelijk van de spitsheffing) PER MAAND extra gaat kosten
- auto verkopen en de WW in gaan want zonder auto kan ik mijn werk niet doen.
De minister heeft het makkelijk want de kilometerheffing voor zijn dienstauto moeten wij toch met z’n allen betalen dus hij heeft geen centje pijn.
112.Gert Krook Says:
January 8th, 2010 at 3:45 pm Met een kilometerheffing en spittarief ben ik altijd duurder uit.
Woonwerk vv is 50 km p/d rij op de A8 en A10 en mijn werktijden zijn van 8.30 tot 17.00 uur reken maar uit.
Kan dan beter een uitkering hebben hou ik meer over.
113.Bart V Says:
January 18th, 2010 at 8:30 pm Gewoon benzineprijs verhogen, betalen de niet-nederlanders meteen mee.
Ik ben verder benieuwd hoe ze de zakkenrijders gaan aanpakken
114.Jaco Says:
January 21st, 2010 at 4:30 pm Ja, zo kan ik het ook.
Tot 2012 wordt jaarlijks de wegenbelasting fors verhoogd. Uiteindelijk ga je ten opzichte van een paar jaar geleden zoveel wegenbelasting betalen dat het rekensommetje wel zal gaan kloppen voor het eerste jaar. Dus eerst de kosten fors verhogen en daarna zeggen dat het niet duurder wordt. Overigens, van de daling van de BPM zie ik nog niets terug als ik de nieuwprijzen per 1 januari 2010 vergelijk met die van 2009. Alle prijzen zijn gestegen.
115.Alfre Zoer Says:
January 23rd, 2010 at 11:26 pm Het systeem en de administratie kost meer dan het huidige systeem,,, ze zullen toch willen hebben dat het net zo veel geld opbrengt. al met al zal het voor heel veel auto rijders duurder worden,, elke verandering kost veel al op den duur de burger geld,, en de filles verminderen, schei toch uit,,, als men minder filles wil zal men moeten stimuleren dat mensen het werk dichter bij huis zoeken of dicht bij de werkgever gaan wonen,,, de politiek verzind vaak stomzinnige oplossingen omdat ze zo ingewikkelt denken,, zo is het en niet anders, ps ,,, ik ga weg bij de anwb aangezien deze dit alles mij nu in de strot duwen. i rest my case, Alfred zoer te Hoogeveen
116.Lodewijk Says:
January 24th, 2010 at 5:54 am Er zijn nog al wat dogma’s in de politiek.
In dit geval, dat de automobilist gaat betalen voor het gebruik van het weggedeelte wat hij/zij gaat gebruiken. Niet dus, dat deel hebben we al betaald door middel van de wegenbelasting. Dat bedrag was zelfs zo groot dat het mogelijk was om het restant van die som te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor deze bedoeld was. Zelfs het kwartje van Kok, dat eigenlijk mijn kwartje is, is dus gewoon gestolen geld van elke kiezer. In dit belang even deze, in de jaren 1990 presteerde het C.D.A. het om samen met de V.V.D. een overschot op de A.O.W. voorziening weg te sluizen naar de staatskas en de kiezer met een kluitje het riet in stuurde. Er was het referendum over Europa, tja, een keer en toen werden we weer monddood gemaakt door de 150 leden van de tweede kamer en 75 leden in de eerste kamer.
Dat was dus niet meer dan een opinie peiling onder 225 Nederlanders.
Het moge duidelijk zijn
Dit is dus net zo’n regel, maar dan nog wel wat bytes erger. Van ieder van ons zal direct duidelijk zijn waar men zich bevindt. Het kastje registreert niet alleen mijn gereden kilometers, ik ben van A naar beter te controleren. Dus eigenlijk heeft het alleen maar de bedoeling om de burger nog meer controleerbaar te maken.
Kortom, die gasten in de politiek met hun meta vermogen om te denken voor hun kiezers slaan de plank opnieuw mis. Ergo, zonder mijn goedkeuring, ze nodigen zelfs uit tot reacties die niemand van ons wil. Hoezo????
Opnieuw handteert de politiek in Nederland een een drogreden om de burger op kosten te jagen.
Ooit in een grijs verleden leerde ik over tollenaars en farizeërs. Toen al werd me duidelijk dat zij het met de waarheid niet zo nauw namen, dat blijkt dus ook nu weer.
De tollenaars zijn de banken en de verzekeringen, de farizeërs de huichelaars in de politiek.
Lodewijk
117.Rene van Haren Says:
January 24th, 2010 at 3:28 pm Een ieder die op grond van de berekeningen er vanuit gaan dat zij goedkoper uit zullen zijn denken goed FOUT! Zakelijke km’s zijn een kostenpost en zullen doorberekend worden in de producten of diensten welke door bedrijven geleverd worden. Met andere woorden juist de mensen die denken goedkoper uit te zijn of denken dat deze maatregel voor hen geen negatieve invloed zal hebben zullen veel duurder uit zijn. Juist zij zullen de km-heffing betalen! Zijn we hier in Nederland nu zo dom of ben ik zo slim! Gewoon blijven stemmen op link(s)e partijen en blijf maar denken dat zij de “gewone mens” niet zullen bijten.
118.Gerard Says:
January 24th, 2010 at 5:34 pm Ik kom op voor mijn zoon. Hij moet dagelijks 270 km rijden naar zijn werk; het betreft een overheidsbetrekking. Verhuizen is geen optie, omdat de huisvesting rond de werkplek onbetaalbaar is. OV rijden is geen optie wegens een reistijd van 5 uur per dag en dat met een gezin. Wat doet de overheid als compensatie in de reiskosten? Nagenoeg niets, terwijl in iedere belastinggids wordt aangegeven dat 19 eurocent per kilometer vergoed wordt mits de werkgever ermee accoord is. Defensie is niet accoord, want ze hebben het geld nodig voor Irak en Afganistan.
En nu de kilometerheffing. Dat is de financiële doodsteek voor mijn zoon en zijn gezin. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat een overheid zo veel tegenstrijdige maatregelen treft. Een duidelijk gebrek aan vizie en werkelijkheidszin.
119.temizkan Y.K Says:
January 24th, 2010 at 6:45 pm maak bezwaar tegen de regiring
120.j.scheltes Says:
January 24th, 2010 at 6:58 pm Ik ben tegenstander van de kilometerheffing.
121.A van der Bosch Says:
January 24th, 2010 at 8:36 pm Ik woon in het Noorden en moet straks van mijn baas 1300 km per maand woonwerkverkeer gaan rijden, wil ik een baan houden. Daar krijg ik dan 97 euro voor vergoed. Ik moet met de auto daar naar toe, omdat ik voor mijn werkgever daar de patienten aan huis moet bezoeken (daar krijg ik 0,34 cent per km voor). Dit heeft allemaal te maken met grote fusies in de zorg en een vergroot werkgebieden, omdat we moeten concureren met andere zorgaanbieders (marktwerking heet dat…ook al zo n flop)gaan wij de provinciegrenzen over. Straks met de kilometerheffing ga ik er nog verder op achteruit. Dus betalen om aan het werk te blijven. Om goedkoper te gaan rijden moet ik een diesel of gas auto gaan aanschaffen, ik en de bank dus….tweedehands. Het moet wel een beetje zware motor zijn, omdat we in de zomer op vakantie gaan met de caravan (een eifellandje uit 1983). Een gezin met drie kinderen kan nl niet goedkoper op vakantie dan met caravan op de camping.
Ach misschien wordt het tijd om mijn baan op te zeggen, niet meer op vakantie te gaan, mijn man de enige kostwinner te laten zijn, het huis te verkopen en in een huurhuis te gaan wonen. Dan krijg ik ook via de belasting kinderkorting, en ziektenkostenkorting en huursubsidie..en kan ik me de hele dag bezig houden met hobby s, huishouden en de site van het CDA en de Christen Unie bezoeken….zodat ik weer weet wat mijn plek is als goed huisvrouw…..
en die co 2 uitstoot en files….hebben wij geen last van hier in het Noorden…en toch maar weer meebetalen…
122.Gerrit ter Halle Says:
January 25th, 2010 at 8:37 pm op naar Den Haag laten zien dat er met ons Nederlanders niet valt te sollen.
als we nou allemaal blijven zeuren maar niets doen dan helpt het nog niks.
hier in Nederland wordt ons alles door de strot gedrukt en niemand die iets doet.
net makke schapen doen we wat de baas(regering) wil
als je vanuit het buitenland over provinciale wegen Nederland komt binnen rijden wordt je gedwongen om te remmen met die verdomde drempels,nergens in het buitenland zie je die dingen.
bijna overal zit een heffing op zodat ze kunnen smijten met ons geld.
vrijheid van meningsuiting,kul echt niet alles wordt je opgedrongen,je mag helemaal niks in dit land alleen luisteren en betalen.
net als die goede doelen als wij maar genoeg geld geven dan geeft de directeur van die stichting zichzelf wel een loonverhoging.
de regering verdubbelt het opgehaalde geld voor Haiti,en waar komt dat geld weg van de belasting betaler.
en van het rekeningrijden wordt alleen beter als je minder dan 5000km per jaar rijdt daar boven ga je alleen maar fors meer betalen.
dus met z’n allen naar Den Haag en de boel eeens verbouwen.
we hebben de regering gekozen om ons te dienen en niet om ons te naaien.
123.Johan de Wit Says:
January 28th, 2010 at 4:37 pm Jullie hebben het allemaal bij het rechte eind.
Daarom is er een actie gestart om de kilometerheffing tegen te houden, nee, te stoppen.
Doe allemaal mee, laat je niet nog meer uitmelken en stem in maart op één van de énige 3 partijen die TEGEN dit asociale plan zijn.
Ga ook naar kilometerheffingNEE punt EnEl en laat van je horen ! (privé-initiatief -> NIET politiek!)
Het is jullie eigen belang.
124.Rower Says:
January 30th, 2010 at 5:20 pm Inderdaad Gerrit het is tijd voor opstand kunnen we niet met een miljoen man heel Den Haag bezetten en daarmee meteen deze regering afzetten maffia is het we staan aan het begin van een dictatuur.
125.peter fennis Says:
January 31st, 2010 at 3:24 am Als kleine zelfstandige ben ik in het bezit van een 20 jaar oud peugeotje. De auto rijdt 1 op 20 , is betrouwbaar en perfect voor mijn werk. Doordat de BPM bij de kilometerprijs berekend gaat worden ga ik onevenredig veel meer betalen. Gesteld wordt dat gebruikte auto’s veel goedkoper gaan worden. Voor oudere auto’s ( ongeveer 8 jaar en ouder) gaat dit zeker niet gelden. Ik ben niet de enige autobezitter met relatief weinig kilometers per jaar, noodzakelijkerwijs in het bezit van een oudere auto, die fors meer gaat betalen. Beste VVD. Steun ook mensen met een kleinere beurs. Veelal hardwerkende zelfstandige, ouderen etc. De BPM van mijn auto is allang betaald en afgeschreven. Toch ga ik ieder jaar meer houderschapsbelasting betalen om vooruitlopend op het rekening- rijden de BPM te compenseren. Ik betaal dus dubbel. Dit is niet rechtvaardig.
Stop rekening rijden straks! Stop de onrechtvaardige verhoging van de houderschapsbelasting nu!